Компоненти на проекта и резултати
Основните компоненти на проекта, свързаните с тях индикатори за изпълнение и окончателните резултати са представени в таблицата по-долу.
Проектът се реализира чрез изпълнение на дейности, обхванати в компоненти:
A. Развитие на системата на кадастъра
B. Развитие на системата на имотния регистър
C. Дейности по създаване на кадастъра и имотния регистър
D. Развитие на политики и правна рамка
Компонент A – Развитие на системата на кадастъра. Този компонент оказва подкрепа за обновяване на службите (ремонтни дейности на централния офис на АГКК и всички 28 регионални офиси), закупуване на оборудване (компютри, софтуер, мебели, автомобили, материали), техническа помощ за институционално развитие и консултантска помощ (чуждестранна и местна). В процеса на прехвърлянето на документация и карти, които понастоящем се намират в общинските технически служби (ОТС) и поземлените комисии към новите областни служби по кадастъра, проектът оказа подкрепа с хардуер и софтуер, който поддържа данните в актуално състояние в своите бази данни до интегрирането на общата информационна система. Разработване на бизнес план на АК.
Компонент B – Развитие на системата на имотната регистрация. Този компонент оказва подкрепа за изграждане на институционален капацитет в службите по вписвания при районните съдилища и Министерството на правосъдието, с въвеждане на новата поимотна система на регистрация в 112-те районни съдилища, и помага за изграждане на надзора на системата в Министерството на правосъдието. Компонентът финансира ремонтите на съществуващите 112 офиса на регионалните служби и оборудване (хардуер, софтуер, офис оборудване и мебели). През първата година на проекта районните съдилища започнаха първоначално въвеждане на съществуващите данни в стандартен софтуерен пакет. Разработване на бизнес план на АВп. Проектът финансира консултантска помощ (чуждестранна и местна).
Компонент C – Дейности по кадастъра и имотната регистрация. В този компонент се определят и извършват съвместните дейности на системите на кадастъра и имотната регистрация за 28-те областни служби по кадастъра и 112-те служби по вписвания.
Тук бяха фокусирани основните дейности по проекта по създаване на нови кадастрална карта и кадастрални регистри в цифров вид; създаване на имотен регистър в електронен вид; създаване на информационната система на кадастъра и имотния регистър.
Работата включи сгъстяване на геодезическата мрежа (около 430 опорни точки, с което се постигна плътност от една точка на всеки 250 кв. км., т.е. около 16 км х 16 км). Оцифряване и анализ на съществуващия картен материал. В населените места и урбанизираните територии се извърши оценка на актуалността и качеството на съществуващата кадастрална информация, за да се установят районите, в които е необходимо да се направи актуализация и повторно заснемане, за разлика от онези, в които данните са задоволителни. Работата включи оцифряване на съществуващите кадастрални планове.
Проверка, изчистване и конвертиране на данните от документацията на поземлените комисии. Разходите за конвертиране на данните от поземлените комисии и въвеждането им в новата система бяха извършени по този проект.
Кадастрални карти и регистри. Беше възлагано изработването на кадастрална карта и регистри. Отделно от това беше възлаган качествен контрол, с цел наблюдение на работата на изпълнителите и проверка / оценка на готовия продукт.
Информационна система. Проектирането и реализирането на общата информационна и управленска система на кадастъра и имотния регистър се възложиха чрез международен търг. След като новият софтуер бе инсталиран в АГКК и регионалните служби, както и в АВ, те работят и обслужват единствено с новата информационна система. Информационната система се състои от две централни бази данни – една на АГКК за кадастрална карта и кадастрални регистри и една на АВ за имотен регистър.
Унифицираната информационна система бе въведена в експлоатация във всичките 28 служби по геодезия, картография и кадастър и 113 служби по вписванията в края на 2008 и началото на 2009 г., като осигури на персонала по-ефективни и сигурни инструменти за работата им и по – добро обслужване на потребителите. Информационната система осигурява автоматичен ежедневен обмен на данни в реално врене на промените, извършени в съответния регистър на АГКК и на АВ.
Компонент D – Управление на проекта и разработване на политика и правна рамка. Чрез този компонент ще се финансират разходите за: Звено за изпълнение на проекта (ЗИП), отговарящо за изпълнение на дейностите по проекта, Обучение и Техническа помощ за (i) завършване на правната рамка на системите на кадастъра и имотния регистър, като по-специално се търсят пропуски и застъпвания в нормативните актове, и подобрения на нормативните разпоредби за етажната собственост и уредбата на ипотечното право; (ii) формулиране и реализиране на стратегия за информационните технологии и управление на информацията; (iii) провеждане на кампания за популяризиране на системите на кадастъра и имотния регистър сред обществеността, включително правата и задълженията на собствениците на недвижими имоти; (v) осигуряване на правна помощ за лицата в най-неравностойно положение с оглед на вещните права; и (vi) проектиране и създаване на система за наблюдение на въздействието на предлагания проект върху бенефициентите, включително и проучвания на клиентите.
След подписването на заемното споразумение В подкрепа на изпълнението на проекта Правителството на Нидерландия предостави безвъзмездна помощ за правителството на България, която се управлява от Банката и се разглеждат като неразделна част от Проекта. Общата сума на дарението е 2 000 000 щатски долара (СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ДАРЕНИЕ НОМЕР TF05Q265).
Дарението финансира дейностите, заложени в компонент D, като по този начин освободи заемните средства, заложени за тези дейности.
Дарението подкрепи проект „Кадастър и имотна регистрация” чрез осигуряване на финансиране на по – голямата част от компонент D за развитие на политики и правна рамка на проекта, като следните договори бяха успешно изпълнени по компонент D на проекта, финансиран от нидерландското дарение:
Стратегия за информационни технологии и информационно управление
Законова рамка
Комасация на земята
Обучение екип на МП
Обучение екип на АГКК
Обучение екип на АВ
Кампания за повишаване на обществената информираност
Наблюдение и оценка, АГКК
Наблюдение и оценка, МП
Правна помощ на хората в неравностойно положение в 28 области
Анкета сред потребителите
Проучване на пазара на земята
Местни и международни индивидуални консултанти
Дарението има устойчиви резултати: АГКК продължава дейности като наблюдение и оценка, юридическа помощ и др., чрез финансиране от държавния бюджет, което доказва значението и ползата от тези дейности.
Основни договорени индикатори за изпълнение и резултати
Договорени индикатори за изпълнение |
Резултат |
Коментар |
Компонент А: Разработване на кадастрална система, 7,36 милиона EUR |
||
Седалище на Агенция по геодезия, картография и кадастър и всички 28 регионални служби осъвременени с подходящо офис пространство, ремонт, оборудване и обучение за ефективно обслужване на потребителите |
Завършено |
Агенция по геодезия, картография и кадастър е собственик на всички помещения |
Разработка на бизнес план на Агенция по геодезия, картография и кадастър |
Завършено |
|
Компонент В: Разработване на система на недвижимите имоти, 7,88 милиона EUR |
||
Усъвършенствана система за вписвания, внедрена във всички служби по вписванията |
Завършено |
Софтуер за използване до въвеждането на окончателната информационна система |
Всички служби по вписванията са осигурени с информационно оборудване за ефективна работа |
Завършено |
|
Ремонтирани офиси |
Завършено |
Основен ремонт на офисите на местните съдилища |
Компонент C: Кадастрални операции и операции по вписване на недвижими имоти, 20,52 милиона EUR |
||
Одобрени кадастрални карти и регистри за 3 милиона имоти |
Завършено |
Одобрени карти за 4,3 милиона имоти, представляващи 17% от територията на страната. |
Систематично изготвени 2 милиона партиди в службите по вписванията |
Отменено |
|
Всички 28 регионални кадастрални служби и 113 служби по вписванията, свързани към унифицирана и интегрирана информационна система |
Завършено |
Деловодства, работещи директно с централна база данни |
Компонент D: Управление на проекта и разработване на политика и законова рамка, 2,46 милиона EUR |
||
Екип за изпълнение на проекта създаден и функциониращ ефективно |
Завършено |
Много ефективен екип за изпълнение на проекта |
Преразглеждане на закони и наредби в съответствие с потребността от ефикасни кадастрални операции и операции по вписване на недвижими имоти |
Завършено |
Поправки в закона за ипотеките и новия закон за етажната собственост отменени |
Предприета кампания за повишаване на обществената информираност |
Завършено |
|
Персоналът на всички регионални кадастрални служби обучен |
Завършено |
|
Персоналът на всички служби по вписванията обучен |
Завършено |
|
Юридическа помощ за групите в неравностойно положение |
Завършено |
|
Система за наблюдение и оценка налична и прилагана. |
Завършено |
|
Проучване на пазара на земята |
Завършено |
|